2005.07.17. 20:17
Online interj
A filmjeihez mindig olyan sznszeket vlaszt, akiknek van valamifle kisugrzsuk, "aurjuk". Tudatos-e ez a vlaszts?
A sznszi kpessgeken kvl keres-e bennk valami klnlegeset?
Sznszi kvalits alapjn vlasztok, de a legfontosabb az, hogy az adott szerepre megtalljam a legmegfelelobb szemlyt.
David, a a Mulholland Drive cmu filmjben van-e olyan jelenet, bellts vagy akr fogalom, amelyet lombl mertett?
Ezek ebben az esetben az terbol jttek. n hiszek a gondolatok cenjban, amelybol mindig tletet merthet az ember. Ez egy varzslatos folyamat. Ha tmad valamilyen tleted, dolj htra egy knyelmes karosszkben s jnni fognak a gondolatok is.
A Mulholland Drive-bl mennyi volt az eredeti televzis prbaepizd? Hny j jelenetre volt szksg a mozifilm befejezshez?
Miutn az ABC elutastotta a prbaepizdot, eltelt egy v, mire a Canal Plusnek sikerlt megszereznie a jogot, hogy mozifilmet kszthessek belole. Attl kezdve, hogy a mozivltozat szba kerlt, egszen ms szemszgbol nztem a prbaepizdot s ez mr egy teljesen j helyzet volt.
David, n j pr vezeto zenszt ismertetett meg a kznsggel, olyanokat, mint Rammstien vagy Chris Isaac. Hogyan vlasztja ki filmjeihez a megfelelo zent?
Ez ugyangy mukdik, mint a sznszvlogats. Az ember nem vlaszthat csak gy egy neki tetszo zent. A zennek illenie kell a filmhez, hozz kell tennie valamit. Nagyon sokszor dolgozom Angelo Badalamentivel: vele hallgatjuk meg a szba jheto zenket, s kivlasztjuk, melyik illik legjobban a filmhez.
Mi az, amit mindennl jobban szeretne nyjtani a filmjeivel?
Egy msik vilgban val megmrtzst s j tapasztalatokat. (...)
Sajnlja-e, hogy a Mulholland Drive-bl nem lett tvsorozat, vagy gy gondolja, jobb, hogy mozifilmet kszthetett belole?
Nagyon rlk, hogy film lett belole.
Hell, David. Miutn jmagam is festomuvsz vagyok, rdekelne, hogy melyik muvsz hatott a munkjra s ez a hats hogyan jelenik meg a filmjeiben?
Ami a festoket illeti, azt hiszem, Francis Bacon volt rm a legnagyobb hatssal, a filmjeimre pedig leginkbb Philadelphia vrosa. Philadelphia ihlette a Radrfej-et (Eraserhead). A munkmon rezheto Francis Bacon hatsa, de igyekszem megtallni a sajt hangomat. (...)
Nehz nem-lineris lmnyeket vinni egy olyan tradicionlisan lineris mdiumba, mint amilyen a film?
A film nem lineris. Erre nincsenek szablyok. Vannak lineris sztorik, s vannak elvont trtnetek. A nzok szeretik az absztrakcit, s szeretnek maguk rrezni a nyitjra.
Amikor befejez egy filmet, akkor az nnl valban vget r, vagy a gondolatok tovbblnek a fejben?
Szerintem egy j befejezs mindig hagy nmi helyet az lmodozsnak.
Mi a fontosabb egy filmben: a sztori vagy a karakterek?
Egy film minden eleme egyformn fontos. (...)
Hisz-e a szupernaturlis dolgokban s milyen hatst gyakorol ez a filmjeire?
Szerintem sokkal tbb minden zajlik a vilgban, mint amit ltunk, hallunk, rznk, zlelnk vagy tapintunk. (...)
Fl-e valamitol?
Az ismeretlentol, mint mindenki ms.
n ksztette a Mulholland Drive rejtlyes kk dobozt?
Nem. A Mulholland Drive szereplovlogats jelenetnek rendezoje rendkvl markns figura.
Netn valsgos szemlyrol mintzta?
Nem. Teljes mrtkben kitallt figura. (...)
David, ksznjk, hogy beszlgetett velnk ma este.
A rendezo filmogrfija
2001 - Mulholland Drive
1999 - The Straight Story
1996 - tvesztoben (Lost Highway)
1992 - Twin Peaks, tuz jjj velem! (Twin Peaks, Fire Walk With Me)
1990 - Veszett a vilg (Wild at Heart) - Cannes - Aranyplma
1986 - Kk brsony (Blue Velvet)
1984 - Dune (Dune)
1980 - Az elefntember (Elephant Man)
1976 - Radrfej (Eraserhead/Labyrinth Man)
1969 - The Grandmother
1968 - The Alphabet
1967 - Six Figures (Jack Fiskkel)
Tvfilmjei:
1992 - On the Air - Hotel Room
1990/91 - Twin Peaks
1989 - The Cowboy and the Frenchman
|