A mfajok illzija s kollzsa a Twin Peaks cm folytatsos filmben
Mihly Istvn 2005.07.27. 12:19
Az avantgrd fordulat
A Twin Peaks 30. rszben az eklektikus, "enciklopdikus" mfajfilm stlusfilmm vlik. Ez mr egyrtelmen szerzi horrorfilmbe komponlt misztikus-ezoterikus beavatsi trtnet, amely j megvilgtsba helyezi, trtelmez(tet)i az elz huszonkilenc rszt.
A sorozat ebbl a perspektvbl mr (t)rtelmezhet gy is, mint egy misztikus beavats, megvilgosods s buks trtnete, mint az emberisg "dvtrtneti modellje". Tny, hogy a populris mfajok szintjn megrekedt nz ebben a rszben semmilyen "kapaszkodt", elre gyrtott "frame"-et nem tall, most mr nem az brzolt tartalom, hanem maga a mforma vlik (avantgrd rtelemben) rejtvnny, amely ellenll a "fogyasztsnak", s csak az eszttikai viszonyulst teszi lehetv.
Jellemz, hogy ez a mfajilag a korbbiaknl egysgesebb rsz is a szappanopera s a szitucis komdia kpsoraival indt. A Lucy-Andy gyefogyott pros vilga olyannyira korltolt, hogy ezen a szinten a llek, a szellem, az erklcs dilemmi, drmi rtelmezhetetlenek, ezek a figurk egyszer bbuk, egyfajta szellemi retlensggel prosul prehumnus rtatlansg s tudatlansg lthelyzett idzik. Nem vletlen, hogy ppen k nem kerlnek vlsgos, drmai helyzetekbe, letk nem torkollik tragdiba. A kvetkez jelenetekben az tlagos szappanoperai s krimifigurk tbbsgnek sorsa megpecsteldik. (A "megjavult" Ben Horne tettei visszjukra fordulnak s tnkreteszik egy csald lett, Donna apja megli Bent, Audreyt s Pete-et a bankszfben felrobban bomba li meg stb.)
A tulajdonkppeni, a trivilis eszttikum vilgt sztfeszt nagy horror jelenet a transzcendentlis ltszfrban, a vrs labirintusban jtszdik. Cooper gynk potencilis megvilgosodsnak, megtisztulsnak utols llomshoz rkezett. Ez a labirintus nem tri meg az rtkrelativizmust: a rossz vlaszok, vlasztsok szma vgtelen, de helyes vlasz, helyes t csak egy van. A szituci si - vagy inkbb idtlen, egyetemes - voltt jelzi a folyosn tallhat mili Vnusz-szobor. A korbbi ltomsokbl ismert transzcendentlis figurk is megjelennek: a Vrs Trpe, a Fehr ris, majd ksbb Bob.
m Cooper szmra a transzcendentlis labirintus csakugyan t-vesztnek bizonyul, akrcsak korbban a sakktbla ltal jelkpezett racionlis-logikai, evilgi labirintus, amelyben tvprbajt vvott a Gonosz ltal megszllt pszichopata rlttel, Windom Earle-lel. Cooper kzpszernek bizonyult a rci immanens, csak logikra pl vilgban, s most a transzcendentlis Rendben is kptelen tjkozdni, csak kakofn, redundns, rthetetlen jelek, kosz formjban kpes azt felfogni, s gy vgl "elkrhozik", a Gonosz jabb megtesteslseknt tr vissza a fizikai vilgba.
Ezen a ponton nyer (mlyebb) rtelmet a sorozat nhny jval korbbi, a maga helyn-idejben ironikusan dekonstruktvnak tn - m ltszlag csupn a mfaji (alap)klisket felrg - jelenete. A filmnek ama vratlan fordulpontjn, amikor Cooper, a populris szuperhs hallos sebet kap, s mgis letben marad, a detektv legfontosabb vgyait mondja magnba: "Meg szeretnk mszni egy hegyet... de ne legyen tl magas az a hegy... A fben szeretnk lni... a nem tl hvs fben. El szeretnk jutni Tibetbe... szeretkezni szeretnk egy nvel..." stb.
A ksbbiekben vltozatlanul kt vilg kztt, kzpszeren, igazn mly elktelezettsg nlkl, abszoltumok hjn Cooper szem ell tveszti a clt, elfeledkezik kivlasztotti minsgrl, sodrdik, szerelmes is lesz, kptelen tlpni az sztnk, rzkek, emcik individulis korltain.
Cooper teht kudarcot vall mint populris szuperhs, s antikatartikus buks az osztlyrsze a nonpopulris beavatsi trtnetben. A mozaiktudat posztmodern ember ksrlete, hogy kiemelkedjen a kontingencibl s tbb legyen, mint klnbz esetleges hatsok, mitologmk s ideologmk fenomnje, nem sikerlt.
Viszont az ekkppen rtelmezett befejez rsz perspektvjbl e harminc rszes mamut mfaj- s stluskollzs fragmentumai meghaladjk a (posztmodern) modulelem-sttust, a Twin Peaksrl kiderl, hogy tbb-kevsb mgiscsak kiraks jtk, amelyben mindennek sajt elidegenthetetlen helye, clja, rtelme s rtke van.
Ami dekonstrukcinak, eklektikus intertextulis jtknak tnt, az ilyetnkppen radiklis szintzisksrletnek bizonyul. Tovbbgondoland: mifle szintzis ez, melyek a knonjai, s tulajdonkppen hol helyezhet el: posztmodernen innen - modern(its) s posztmodern(its) kztt - , vagy immr a posztmodernen is tl...?
Jegyzetek
1.A magas s a populris kultra egybemosdsnak problmjt trgyalja, s tbbek kzt Andreas Huyssen elmlett cfolja Brian McHale POSTcyberMODERNpunkISM cm tanulmnyban. In: McCaffery (ed.): Postmodernist fiction. London, New York. Routledge, l991 (l987). 308 -323.
2.A populris mfajok mr korbban, a hetvenes, nyolcvanas vekben parodizltk nmagukat, kifigurzva, megszntetve-megrizve nnn konvenciikat - pldul a Fernwood, a Soap s a Mary Hartmann cm tvsorozat -, de mgsem lptek ki a mfaji meghatrozottsg kereteibl, olyannyira nem, hogy az ltaluk teremtett distancia mg csak nem is a szatra, szatirikus pardia, hanem inkbb a bohzat szintjn rvnyeslt.)
3. A fogalmat William Sapnos hasznlta elszr 1972-es tanulmnyban (The Detective and the Boundary. Some Notes on the Postmodern Literary Imagination. In: Casebook on Existentialism 2. Harper&Row. New York, 1976. 163-189.). Az antidetektvtrtnet lnyege, kiss leegyszerstve: a bevezets, trgyals, befejezs klasszikus knonjainak elutastsa, valamint az okozatisgra, logikra pl megoldsok - a ksbbiekben, fleg a 80-as vektl kezdden brmifajta megolds - megtagadsa, kiiktatsa. Paul Auster 1985-s vegvrosban (s ksbbi regnyeiben) mr semmi sem megismerhet, remnytelen ksrlet brmely oksgi (st, esetenknt kronolgiai) lnc megszerkesztse.
4. A mszt abban az rtelemben hasznlom, mint Ppai Zsolt a King regnyeibl forgatott horrorfilmek kapcsn. Stephen King, a rmkirly. Jtk az rnyakkal. Filmvilg 1999/3:15.
Bibliogrfia
ANDREW, Dudley J.
A formalizmustl a mfajkutatsig. Metropolis 1999/3
BORDWELL, David
Elbeszls a jtkfilmben. Magyar Filmintzet, Budapest.
BORCSA Jnos
1977 Utsz. In: Borges, Jorge Luis: A titokban vgbement csoda. Kriterion, Bukarest.
KIRLY Jen
1992 Frivol mzsa I-II. Tanknyvkiad, Budapest
KIRLY Jen
1999 Mgikus mozi. Mfajok, mtoszok, archetpusok a filmkultrban.
Korona, Budapest
MCHALE, Bryan
1991 (1987) POSTcyberMODERNpunkISM. In: McCaffery (ed.): Postmodernist Fiction. London, New York. Routledge.
SZILGYI Erzsbet
1982 Egy filmsorozat lmnytartalmainak szerkezete. Washington zrt ajtk mgtt. Tmegkommunikcis Kutatkzpont, Budapest
|