A mfajok illzija s kolzsa a Twin Peaks cm folytatsos filmben
2005.07.27. 12:26
A bngyi szappanopera mint horror
A szappanopera a teljesen tlthat-rthet, mgttes jelents nlkli, erklcsi rendjben megingathatatlan kisvilgot, az analitikus krimi a rejtvnny vltozott, ltszatra kaotikus, m valjban rendre pl (a logikai, erklcsi normk uralmt a kivteles szemlyisg rvn helyrellt, az rtksrtst szankcionl) univerzumot konstrul. A thrillerben mr nagyobb fok a bizonytalansg: a tudatalattiban rejl irracionlis, ltszlag megismerhetetlen-uralhatatlan erkkel szemben tbbnyire tancstalan-tehetetlen a rci, m a kivteles intucival szvetkezve mg mindig kpes rtelmezni s (vgs soron) legyzni azokat.
Az antidetektvtrtnet persze teljesen ms smt knl, a rendetlensg rendjt, avagy a rend totlis rendetlensgt, de azt korbban mr megindokoltuk, hogy a Twin Peaks esetben mirt nem tekinthet e mfaj az tfog, "nagy olvaszttgelynek".
Ami a horrort, a transzcendentlis elemeket illeti, ezek vatosan adagolva jelennek meg a bngyi szappanopera vilgban. Elszr a thrillerrel rokon pszichohorror rmkpei tnnek fel lmok s ltomsok formjban (Cooper gynk s nhny kivlasztott szmra). Aztn az egyni deviancia, rlet szmljra rhat monoszubjektv ltomsokrl fokozatosan kiderl, hogy interszubjektvek: Bob, a vndorllek tbb szemlynek is megjelenik ugyanabban a formban, s Laura is emlti titkos napljban. A transzcendentlis vilg figurit eleinte csak tipikus lomjelenetekben, ltomsokban, illetve csupn a szereplk szubjektv szempontjbl mutatja meg a kamera.
Aztn a pszichohorror egyrtelmen tvlt parahorrorba (4) - a magt folyton jraszl Gonoszt immr nem csak a diabolikus ikonogrfia npszer mdiumban a (rm)lomban ltjuk, hanem az egyetlen szereplvel sem azonosul kamera (mindentud narrtor) objektv nzpontjbl is. (Pldul egyazon kpkivgsban jelenik meg Leland Palmer, amint belenz a tkrbe, ahonnan nem a sajt arca, hanem Bob vicsorog r. Tbb ms jelenetben szintn az objektv szempont kamera mutatja meg Leland Bobb, Bob Lelandd val talakulst.)
A bngy, a rejtly is a fantasztikum, a horror vilgban nyer megoldst, transzcendentlis segtnek ksznheten. A racionlis, logikra pl mdszerek eleinte sehova nem vezetnek, majd hamis eredmnyt szlnek (a gyilkossgban rtatlan Ben Horne-t tartztatjk le, mert a bizonytkok ellene szlnak), a ltszlagos szerencss vletlenek pedig csak a nyomok, bnjelek megtallsban segtenek, de ezek tbbsgn Cooper rtelmezs nlkl tllp, s ezek nmagukban olyanok, mint egy helyrl kibillent irnyjelz tbla: csupn a jells tnyt, folyamatt jelentik, nem annak eredmnyt.
A parahorror vilgban szintn Cooper a hs, de immr nem egyszer detektvknt, vagy szerelmes frfiknt, hanem mint beavatott, felkent szemly, smn vagy pap, a J megtestestje a transzcendentlis Gonosszal szemben.
A sorozat egyetlen katartikus jelenetben (a 17. rszben), miutn a letartztatott Leland Palmer testt-tudatt elhagyja a Gonosz, Cooper az, aki mintegy elfogadva Palmer bnbnatt, a mgikus hagyomny elrsainak megfelelen vezeti t a megtrt bnst a transzcendens vilgba, s a haldokl flbe sgott mgikus igk elrik cljukat: Leland Palmer halla pillanatban megtisztul s "megltja a fnyt".
A horror jeleneteket az teszi klnsen hatsoss, hogy azok gyakran a szappanoperai jzan kisrealizmus lehetsgeit maximlisan kiaknz jelenetek kz "keldnek be", s az utbbiak a sorozat vgig megrzik a maguk relatv autonmijt. Ugyanakkor a Twin Peaks a populris horror klnbz tpusainak klisin is tllp, a transzcendentlis determinizmust ugyangy megtagadja, mint az ellenkez vgletet kpvisel, happy endben vgzd "humanista" horror mechanikus, jel- s varzsszavak ltal mkdtetett-kiprovoklt eszkatolgijt. (A Gonosznak nincs ab ovo korltlan hatalma, Leland Palmer, a gyilkos apa szabadon dnt, amikor megengedi, hogy Bob megszllja t. Igaz, ez a dnts csakugyan determinl erej, de a szubjektum teljes erklcsi-akarati autonmijt nem sznteti meg, Leland tbb jelenetben prbl ellenllni a vele eggy lett Gonosznak.)
A sorozat vilgkpe ezen a szinten meglehetsen tvol ll a nyolcvanas-kilencvenes vek posztmodern tucat horrorjnak attl a vgletes metafizikai, etikai relativizmustl, amely a szubjektumot az evilgi, trsadalmi, genetikai s transzcendens hatalmi tnyezk puszta produktumnak s jtkszernek tekinti, s ennek megfelelen egyfajta skizoid, emptit befagyaszt fikcit teremt, amelyben a szereplk trggy degradldnak.
Mellzi a sorozat a zsnerhorror ncl kpi hipernaturalizmust, vulgris expresszionizmust is, s az utols, legszokatlanabb rszben olyan bonyolult ezoterikus-szimbolikus vilgba vezet, ahol az sszes populris mfaj s almfaj bejratott interpretcis mechanizmusa csdt mond.
|