A mfajok illzija s kollzsa a Twin Peaks cm folytatsos filmben
2005.07.27. 12:37
A posztmodern irodalom s film kapcsn gyakran beszlnek a magas s a populris kultra hierarchijnak felbomlsrl s a mfaji hatrok megsznsrl.
A populris mozgkpi kultra (egyik) megjtjnak tekinthet a Twin Peaks cm folytatsos tvfilm, amely a szappanopera, a krimi, a thriller, a vgjtk (ezen bell a szitucis komdia - az gynevezett "sitcom" - s a legamerikaibb almfaj, az "tdtt komdia" vagy "dilinys vgjtk" - a "screwball comedy") s a horror eszkztrt, mfaji sajtossgait egyarnt felhasznlja, tkzteti, esetenknt parodizlja, m mgis gy vljk, hogy a posztmodern eszttikai elmleteknek a mfaji hatrok megsznst posztull ttelvel (amelyet pldul Frederic Jameson s William Gibson fogalmaz meg) vatosan kell bnnunk.
Taln ez a film a legjobb plda arra, hogy a "szervetlen illeszkeds", a nem sszeill-egybevg elemek egyms mell helyezse nem ezek "identitsnak" megsznst jelenti. A sajtos szervetlen hats tbbnyire ppenhogy a mfaji kategrik fennmaradstl fgg, a mfaji hatrok meglte az tmenetisg szksges felttele. Az tjrhatsg nem eredmnyez egynemsdst, hiszen egynem elemek nem illeszkednek szervetlenl. (1)
A fzi teht a Twin Peaks esetben inkbb egyeslst (egymsba/ra csszst) s kollzst jelent (az esetek tbbsgben az utbbit), nem pedig egybeolvadst. A klnbz mfajok nem olddnak fel maradktalanul egymsban, a hatst ppen kontrasztjaik biztostjk.
Termszetesen nem egyszeren csak formlis, szerkezeti-stlusbeli sszefrhetetlensgrl van sz, hanem az emltett populris mfajok ltal "hordozott", azokhoz, mint sztereotip struktrkhoz a "gyrtsi utastsnak" megfelelen hozzrendel(he)t(), egymssal inkompatibilis vilgszemlletek, rtkrendek (meg)tkztetsrl, rszleges vagy teljes dekonstrulsrl.(2)
A Twin Peaks az ltalnos - a populris (mozgkpes) kultra egszre rvnyes - s a specilis - az egyes mfajokat szigoran szablyoz - konvencikat egyarnt felrgja.
A krimi mint szappanopera, a szappanopera mint krimi
A sorozat gy indul, mint egy (sejtheten thrillerbe thajl, de alapvonsait tekintve hagyomnyos) analitikus detektvtrtnet, "nyomoz krimi". Az tvenegyezer lakos szak-amerikai (fiktv) kisvrosban, Twin Peaksben brutlis kegyetlensggel meggyilkolnak egy kzpiskols lnyt, Laura Palmert. Az FBI klnleges gynkre, Dale Cooperre vr a feladat, hogy megtallja a tettest. A nyomoz pedig a mfaj ltal kanonizlt mdszerekkel meg is kezdi az gy feldertst.
A film "kamleoncsele", hogy kiindulpontja a populris analitikus krimi, amelynek alapaximja, hogy a rci egysgnek elve alapjn mindig le lehet gyzni a koszt s az esetlegessget, s megvalsulhat a tranzitv mikrovilgokat logikai s erklcsi egysgbe fog makrovilg (posztmodern terminussal: a Nagy Elbeszls). Vagy, J. L. Borges szavaival lve: "Egy vletlenszer korban a krimi mintegy a rendet kpviseli", s ennek megfelelen szerkezeti-formai szinten is "valamikppen megrizte a bevezets, trgyals, befejezs klasszikus knonjait" (idzi Borcsa Jnos 1978:207)
A rendszeres-mdszeres jelrtelmezs, okfejts segtsgvel teht retrospektve megismerhet az egysges, objektv (vagy legalbb interszubjektv) valsg, visszakereshetk az okok, mozgatrugk, s a jl meghatrozhat jelentsek, potencilis, rivlis rtelmezsek kre az egyetlen helyes megoldsban fkuszldik.
A sorozat els rszeinek fontos jelenetei a (thrillerbe oltott) kanonikus analitikus krimi clirnyos szerkezett, vilgkpt sejtetik, minden mozzanat, kpsor a megoldshoz, az egyetlen, egyrtelm vgkifejlethez vezet utals kulcsaknt rtelmezhet. Ltszlag itt is rvnyesl az, ami a mfaj ltalnos sajtossga, hogy tudniillik "a szzst alapveten a detektv nyomozsnak elrehaladsa szerkeszti". (Bordwell 1996:77) Csak ksbb vlik nyilvnvalv, hogy a Twin Peaks (krimiknt) egyfajta antidetektvtrtnet (3); hogy a valsgra vonatkoz alapaximkat megkrdjelez-dekonstrul metafizikus krimi elemei beszivrognak a populris analitikus detektvtrtnetbe.
m a metafizikus vagy antidetektvtrtnet mfaji kategrijval sem rhat krl a film egsze. Fleg az antidetektvtrtnet "legposztmodernebb" minti nem jellemzek r, pldul a prhuzamos, egymssal egyenrang megoldsokra, vagy a megolds teljes hinyra pl befejezs, valamint a posztmodern "elszvegeseds" olyan esetei, amikor a trtnet szerepli tudatban vannak sajt maguk s vilguk fiktv (malkots) voltnak, s esetenknt egymssal al- s flrendeltsgi viszonyban lv "knai doboz" vilgokban mozognak. . A Twin Peaksben a rejtlynek van megoldsa, a tettest sikerl leleplezni.
Igaz, az aktv, clorientlt (kanonikus) elbeszlstpusrl kiderl, hogy tulajdonkppen folyamorientlt, bizonyos fokig kaotikus narrci, de ezt nem csak az antidetektvtrtnet elemeinek beszivrgsa okozza, hanem a tbbi mfaj, elssorban a szappanopera jelenlte is.
A szappanoperai jelenetek, szekvencik kezdetben inkbb csak kpi vilgukkal tnnek ki: a belltsok jval sematikusabbak, a rendez nagyrszt second plnokkal (flkzeliekkel) s a tipikus bellts-ellenbellts kompozcival dolgozik, m mindez eleinte csupn stluseklektikaknt vagy a hatsfokoz ksleltets eszkzeknt rtelmezhet, a film ltszatra a krimi sajt, ntrvny cljainak alrendelve hasznlja fel a szappanopera eszkztrt. Ltszatra a krimi a globlis, uralkod mintzat, a szappanoperai jellegzetessgek csak alrendelt, "helyi" szitucikhoz ktdnek. Vagy, Kirly Jen mszavait hasznlva: a mfaji kdvltozat (esetnkben az analitikus krimi) prosul egy r nem igazn jellemz, de vele nem is inkompatibilis stluskdvltozattal (s mindez egy jl meghatrozhat mvszetfaj, a populris eszttikum terletn megy vgbe).
Az egyes szappanoperai szekvencik, jelenetek teht egyrszt potencilis jelknt, nyomknt rtkeldnek, msrszt a brutlis gyilkossg toposznak hatsfokt nvelik azltal, hogy azt egy alapveten nem agresszv krnyezetbe helyezik, hanem a kisvrosi, romlatlan, szolidris kiskzssg jl tlthat, hatkonyan szablyozott vilgba.
Az inkbb szt-, mint sszefut szlak sokasodsa azonban egy alapveten ms dramaturgiai szerkezet, narrcis v mkdst teszik nyilvnvalv, hozzk felsznre: a szappanopert.
A krimivel ellenttben a szappanopera eposzi mret sorozat, vgtelen, befejezetlen trtnet, melynek rszei nem rendeldnek al clirnyos vezrelvnek. A krimiben a szereplk kzti kapcsolatok szervezje a bntnyhez val viszony, mg a szappanoperban a szemlykzi kapcsolatokat a rokonsgi, szomszdsgi, barti, szerelmi szlak alaktjk. A szappanopera rtelmezsi tartomnya nem szkl, hanem tgul (igaz, ltalban elcspelt mitologmk, sztereotpik, vagy jobbik esetben a midcult "megnemestett kzhelyei" ltal). A szappanopera sohasem a valdi rtkvlsgot, a kzssgben, kultrban megjelen j, hanem a kodifiklt, szentestett rgi rtkeket, s azok alapveten zavartalan mkdst, kikezdhetetlen autoritst mutatja be. A szappanopera az rtkek veszlyeztetettsgnek, a bizonytalansgnak csak olyan fokozatt fogadhatja el, amellyel az tlagember, tlagszerepl is megbirkzhat, gy csak a mikrovilgrend megbomlst teszi lehetv.
m a szappanoperai terjengssg, laza szerkezet ellenre a sorozat a tovbbiakban is ers titokdramaturgit rvnyest, amely mindegyre a ftyol fellebbentsvel, a (szappanopertl oly idegen) "mgttes" jelents megfejtsvel kecsegtet. De a rendszertelen, kaotikus jelek nem rendezdnek egysges mintba, az informcihalmaz nem eredmnyez tudst.
A kt mfaj (vgjtki, parodisztikus elemekkel rnyalt) kontrasztja a film 3. rsztl lezdik ki igazn. Fontos dramaturgiai, vilgkpi, mfaji fordulpontknt rtelmezhetjk azt a jelenetet, amikor Cooper clbadobssal prblja meghatrozni a nyomozs tovbbi menett, irnyt, s a mdszer (legalbbis ltszatra) eredmnyesnek bizonyul. A racionlisan fel/visszagngylthet okozati lnc, a trvnyszersgek helyt az esetlegessg, a vletlen, az entrpia veszi t. A rejtvny rejtlly alakul, amelyet nem ural a racionlis paradigma. Cooper gynk egyfajta episztemolgiai relativizmus kpviseljeknt a tovbbiakban mdszerek sokasgt vonultatja fel s alkalmazza, ezeket lnyegben ngy kategriba sorolhatjuk: racionlis-tudomnyos (ok-okozatisgra pl, logikai), intuitv, sztochasztikus (valsznsg-szmtson alapul) s misztikus-mgikus eljrsok. Nem egyik abszoltum vltja fel teht a msikat, a "mininarratvk" a maguk viszonylagos, rangfosztott voltban segtik vagy gtoljk a nyomozst. gy tnik, Cooper egy, a modernizmus ltszatt mg rz, premodern elemekkel is tsztt posztmodern koszvilgban knytelen tjkozdni.
Lynch maximlisan kihasznlja a megidzett mfajok intertextulis klisrendszere ltal nyjtott lehetsgeket, azt, hogy mindegyik zsner olyan "kpletek sajtos hlzata", amelyek "igazolt, szavatolt rut szlltanak" (Andrew, D.J. 1999:12) a befogadhoz, s a jelentskpzdst azltal biztostjk, hogy egyrtelmen szablyozzk a cmzett viszonyt a narratvkhoz, ltalban kizrva mindenfajta zavar ambivalencia lehetsgt; illetve azt, hogy a mfaj a populris szimbolikus struktrk (mtoszok) idelis kerete, a tartssg s az ismtlds vilga. (Kirly 1992)
Ez az ismtlds nagymrtkben hozzjrul a befogadi otthonossg- s intimitsrzet kialakulshoz. Ugyanakkor a szappanopera esetben az otthonossg azt is jelenti, hogy a nz fokozott mrtkben lehetsget kap az ltala meglt szitucik s a sorozat brzolta helyzetek analgiba lltsra. (Szilgyi 1982:14 -15.)
A Twin Peaks azonban a ltrehozott otthonossg- s biztonsgrzetet kvetkezetesen dekonstrulja, azok csak az egyes jelenetek vagy szekvencik mikroszintjn alakulhatnak ki, majd rgtn idzjelbe ttetnek, ambivalenciba torkollnak. Az egyszernek tn sszefggsekrl kiderl, hogy bonyolultak, az rthetek rthetetlenek, a szereplk cselekedetei gyakran kvethetetlenek, motivlatlanok; htkznapi helyzetek vratlanul bizarr vagy groteszk sznezetet kapnak.
Az orosz nagyregnyre val szereplgrda legtbb tagja otthonosan sematikus karakter, tlagos tvsorozatok archetipikus figurit idzik, csakhogy nem ugyanazt a sorozattpust, (al)mfajt. A populris fikci ntrvny, prhuzamos vilgai tallkoznak, tbbnyire diakron, de nha szinkronmetszetben is.
A megidzett mfajoknak megvannak a Twin Peaksben a tipikus helysznei s figuri, szokvnyos konfliktusai s stlusrnyalatai. Az rzelmes szappanoperai jelenetek nagy rsze Norma kvzjban, csaldi otthonokban, romantikus termszeti krnyezetben jtszdik, a krimi s a thriller titokzatos vilga elssorban a seriff irodjban, a szllodban, az tszli brban s az erdben bontakozik ki stb.
gy vlem, a mfajilag viszonylag "tiszta" jelenetek egymsutnja egyfajta kollzst, enciklopdikus totalitst, "diakron mozaikot" eredmnyez. Persze, a rszben prhuzamosan fut szlak idnknt tallkoznak, s a cselekmnynek van egy, Cooper szemlye s a megfejtend titok ltal sszefogott f vonala. A nz az egyes mfajok ltal kanonizlt "hasznlati utastsnak" megfelelen ltalban knnyen dekdolja az ilyen kpsorokat, a jelents, az "zenet" a szekvencia vagy a jelenet szintjn egyrtem(nek tnik), rtelmi, rzelmi s rtkambivalencit (vagy polivalencit) csak a kollzs rvidebb-hosszabb szakaszai okoznak, nem csak a durva, gyors mfajvltsoknl, hanem amikor egyik mfaj szinte szrevtlenl (cs)szik t a msikba, hiszen ilyenkor a korbbi rtelmez smk mg mkdnek, a nz nem kapott egyrtelm jelzst, hogy "vltania" kell.
"Msodfok" ambivalencirl beszlhetnk akkor, amikor valamelyik szerepl vratlanul htlenn vlik statikus karakterhez, azzal sszefrhetetlen mdon kezd viselkedni (pldul az alvilgi kapcsolatokat pol gtlstalan zletember, Ben Horne vagy Leland Palmer), vagy amikor egy karakterhez kvetkezetes figura tlp egy vele tbb-kevsb inkompatibilis (al)mfajba. Andy seriffhelyettes s bartnje, Lucy pldul szitucis komdiba, esetenknt egyenesen dilinys vgjtkba ill figurk, Lynch viszont krimiben, szappanoperban s horrorban (is) szerepelteti a j szndk, gyefogyott, szellemileg korltolt prost.
Bizarr hatst eredmnyez az, amikor egy figurnak a kontextustl, mfajtl, stlustl teljesen idegen megnyilvnulsait a mfajtipikus s mfajh karakterek egyszeren nem veszik szre.
A 14. rszben viszonylag mfajtiszta jelenetek kvetik egymst, ebben a sorrendben: krimi, szappanopera, sitcom, thriller/horror. Ezutn ismt krimi jn, de most mr a burleszket idz "dilinys vgjtkkal" keresztezve. E mfaji szinkronmetszetet megvalst jelenetben Cooper gynk, Truman seriff s tbb FBI-tiszt a mfaj szablyaihoz igazodik, Andy seriffhelyettest viszont fejbe veri a deszka, amire rlp, s erre teljesen termszetellenesen reagl: drton rngatott marionettfiguraknt, megroggyant trddel, gpiesen, tlsgosan is szablyosan s indokolatlanul hossz ideig tntorog ide-oda. s ez tbb mint nclan megkoreograflt, bizarr, burleszkbe ill stlushats, hiszen a deszka alatt fontos(nak tlt) bnjeleket (kbtszert, egy bakancsot) tallnak. A nyomozst nem a szuperintelligens detektv logikai kvetkeztetsei, vagy kivteles intucija, emptija, hanem a vletlen viszi elre, radsul a vakszerencse sem kzvetlenl Coopernek vagy a seriffnek, hanem a nyilvnvalan legostobbb figurnak kedvez (tbb alkalommal is, hiszen pldul szintn Andy az, aki a 29. rszben vletlenl felbort egy vzt, amelyben Windom Earle, a megszllott gyilkos lehallgat kszlket helyezett el).
Ez a vilg alapveten nem a szappanopera s nem a krimi htkznapi-logikai, vagy a thriller (mly)llektani rendjre, trvnyszersgeire pl, sem a rci, sem az intuci ltal nem uralhat s nem megismerhet. A jelentsek ezeken a szinteken rszlegesek, ideiglenesek, idzjelesek, ellentmondsosak. A megidzett populris mfajok ismeretelmleti pozitivizmust meghaladva, a Twin Peaksben a tnyeket teljesen elfedik a faktoidok s az egymst cfol, gyakran nmagukban sem koherens rtelmezsek, amelyeket nem a rci, hanem a (ltszlagos?) vletlen s a transzcendens vilgbl szrmaz tuds, kijelents hoz kzs nevezre vagy iktat ki teljesen a kpbl.
Ugyanakkor meg kell emlteni, hogy a J s a Rossz (Gonosz) egsz sorozaton tvel prharca a divatos (posztmodern, dekonstruktv) mfaji klisk ellenben bontakozik ki. Ezen a tren is nagy szerepet kap az irnia, m a szappanoperk s a krimik sablonos erklcsi vilgrendje nem valamifle posztmodern szitucis komdia vagy a vres akcifilm, az "lsfilm" (splatter film) vagy horror nem kevsb sablonos etikai nihilizmusba torkollik. A Twin Peaks vilga nem amorlis, hanem velejig immorlis, az emberi dntseknek s tetteknek erklcsi rtkk van, az irnia nem az etikai alapkategrik ltjogosultsgt krdjelezi meg, hanem azok tartalmnak helyzetfgg, gyakran ambivalens voltra, az elveszett erklcsi kompetencia visszaszerzsnek buktatira, vagy lehetetlensgre mutat r.
Az illeglis zletekbl meggazdagodott gtlstalan, egoista Ben Horne figurja a Dallas cm sorozat J. R.-jt idzi, m Horne, miutn rtatlanul gyilkossggal vdoljk, majd felmentik, megrl, s pszichotikus ltomsban Lee tbornoknak kpzeli magt. Egy terepasztalon heteken t "jrajtssza" az amerikai polgrhbort s meg is nyeri azt - a dliek szmra. Ezutn visszanyeri elmebeli kpessgeit, megprblja sszes hibjt jvtenni, s lett a kzssg gyeinek szenteli. t vilgrsz szent knyveiben keresi az igazsgot, m minden j szndka ellenre hjn van a morlis kompetencinak. A valban morlis szubjektum intuitv, teljesen j, vratlan helyzetben is kpes helyes rtktletet hozni. Horne ugyan igyekszik erklcssen cselekedni, de mgsem erklcss szemly, mert szndkai s tettei nem jellembl fakadnak, esetben csupn szappanoperai panellelkesedssel trsul merev szablykvetsrl van sz, amely csak a "zsnervalsgok" szintjn lehetne hatkony, m a Twin Peaks ltal felptett komplex, sok mfaj filmi realits ezeknek kereteit mindegyre szttri, tllpi. Horne jtettei sokkal tbb rosszat eredmnyeznek, mint korbbi rossz cselekedetei.
|