Rendezi akta 2. rsz - David Lynch
2005.07.27. 20:02
Egyni ltsmdjval teljesen j perspektvba helyezte az amerikai filmksztst. David Lynch neve az vek sorn egybeforrott a neo-avantgard mvszeti stlussal, filmjei a szrrealizmus s a kispolgri szociodrma hatrmezsgyjn mozogtak: a rendez munki gyesen egyenslyoznak a mainstream s a tgan rtelmezett mvszfilmek kztt. Neve szles krben ismert s elismert, st jelzv magasztosult: ha egy filmre azt mondjuk, hogy "lynchi", akkor abban a groteszk komdia, az extrm brutalits s a szrrelis szpsg egyvelege kanyart magnak klnll mfajszeletet.
1972-ben vgott bele els nagyjtkfilmje, a Radrfej (Eraserhead, 1977) elksztsbe. A kritikusok szerint a film Lynch apasgtl val flelmeinek metaforja; tny, ami tny: Peggy Reavey ezekben az vekben szlt neki egy lnyt, s Lynch egyetlen biogrfijban nem olvastam arrl, hogy a direktor plds apa lett volna. t vig dolgozott a Radrfejen, de megrte: bemutatsakor az Eraserhead instant kultfilm lett, az egekbe tuprozott haj Jack Nance mg ma is sokunk httrkpnek kzponti figurja. A filmet Lynch fiatalkori cimborja, Jack Fisk finanszrozta, s mg a produkciban is szerepelt: Lynch amgy is szeret kzeli ismerskkel, bartokkal forgatni, mskot viszont egyenesen az utcrl tereli be az embereket. E ketts forrsbl alakult ki az vek sorn az gynevezett "Lynch Tmeg", amelynek Kyle MacLachan, Everett McGill, Jack Nance, Sheryl Lee s Laura Dern az oszlopos tagjai. A technikai stb is visszatr emberekbl ll: Angelo Badalamenti, a zeneszerz, Frederick Elmes, az operatr vagy Alan Splet, a hangvg vtizedeken keresztl egytt dolgozott a direktorral. A Radrfej nemzetkzi sikereket is elrt, a nagykznsg e filmmel vlthatott elszr jegyet David Lynch egyni vilgba: sikoltozhatott szrny teremtmnyeit ltva, vidulhatott groteszk humorn, avagy gynyrkdhetett sajtos szpsgeiben.
A film sikere hvta fel Mel Brooks figyelmt az ifj auteurra: a komdizsba kicsit belefradt Brooks pp rendezt keresett Az elefntemberhez (The Elephant Man, 1980); Lynch nem utols sorban azrt vllalta el a munkt, mert vgre Londonban forgathatott. A vals alapokon nyugv trtnet kzppontjban egy testileg srlt ember llt, akinek lelki tisztasga fellkerekedett a trsadalom viszolygsn. Az egyn gyzelme az eltletek felett mindig is hls tma volt Hollywoodban, Lynch visszafogott rendezst (a szrrelis elemeket most jobbra mellzte, de a tbbrtelmsget nem) szmos djjal kitntettk, tbbek kztt Oscar-jellseket is begyjttt: nem ez volt az utols, de a direktor eddig mg sosem tvozott szoborral a ceremnirl.
Sz, mi sz: Az elefntember npszersge a mainstream fel tologatta az egykori mvszfilmest, akit mg A Jedi visszatr rendezsre is felkrtk. Lynch vgl egy msik sci-fi legenda, Frank Herbert Dnjnek feldolgozsa mellett tette le vokst. A kommersztl alapveten idegenked direktor azrt vlasztotta ezt a nagykltsgvets produkcit, mert a film producere, Dino De Laurentiis gretet tett arra, hogy pnzelni fogja Lynch kvetkez munkjt, brmi is legyen az. A Dne (Dune, 1984) tl sok szt nem rdemel, a regny arisztokratikus mgijtl teljesen idegen filmmasszt csak a legfanatikusabb rajongk tudtk rtkelni, m ha ez az anyagi buks volt a Kk brsony (Blue Velvet, 1986) elksztsnek ra, akkor bizony megrte.
A Kk brsonnyal Lynch igazi mestermunkt tett le az asztalra; a tipikus amerikai kisvros felsznes mindennapjai alatt meghzd, vrrel s ms testnedvekkel titatott szubkultra definitv bemutatsa, a nz maradktalan bevonsa a nyitva hagyott talnyok megoldsba sajtos hangulatot klcsnztt a filmnek, llegzetelllt karakterei s remekl megvlasztott zenje pedig igazi modern klasszikuss avattk a produkcit. Lynch jabb Oscar-jellst knyvelhetett el.
Br a Veszett a vilg (Wild at Heart, 1990) cm roadmovie Arany Plmt nyert Cannes-ban, a kritikusok mgis utltk: Nicolas Cage s Laura Dern "orszgos turnja" valban cltalannak tnik (irny a pokol? irny a menny?), a filmben megtapasztalhat explicit erszak pedig meglehetsen ncl (h, vgre egy cl!).
A hiperaktv voyeur filmek rendezse kztt rendre kiprblta magt ms mvszeti gazatokban is, gy szletett meg pldul A vilg legdhsebb kutyja (The Angriest Dog in the World, 1982) cm kpregnysorozat, vagy az Angelo Badalamentivel kzsen komponlt Ipari Szimfnia, Els rsz (Industrial Symphony Vol. 1, 1989). Lynch hasonl indtatsbl kereste fel Amerika egyik legnagyobb tvs trsasgt, az ABC-t is: a mvsz egy kisvrosi krnyezetbe helyezett rejtlyes gyilkossgsorozatot feldolgoz filmsorozat tlett ddelgette magban. Mark Frosttal karltve rta meg a szrianyit fejezetet, amelyben az ABC fantzit ltott, s megszlethetett az amerikai televzizs egyik leghresebb sorozata, a Twin Peaks.
A szria els szezonjt valjval zablta a kznsg, a "Ki lte meg Laura Palmert?" krds a fl vilgot lzban tartotta, a msodik epizdsorozat vratlan, s meglehetsen zavaros befejezst kveten azonban legszvesebben keresztre fesztettk volna direktort, aki a botrnyt ltva csak csendesen mosolygott. Lynch tzsgykeres rajongi termszetesen leborultak a vrs fggny mgtt ltottak eltt, s igazbl a sorozat elzmnyeit feldolgoz mozifilmet, a Tz, jjj velem! (Fire Walk With Me, 1992) cmt is csak a hardcore fanok tudtk rtkelni. A mdia egy szemvillans alatt kicsinlta a direktort, kt msik sorozat-tervezete (egy dokumentcis antolgia s egy sitcom) szinte mr a szletsk pillanatban elhaltak. David Lynch megvonta a vllt, m j idre eltnt a rivaldafnybl.
|