A Twin Peaks cm filmsorozat krljrsa - 11. rsz
Tcsi va Judit 2005.07.29. 12:36
Irnia
Irnia
Elrkeztnk teht egy nagyon fontos eszttikai fogalomhoz, az irnihoz, amelynek vizsglata hozzsegt minket a Twin Peaks jellegzetes atmoszfrjnak megrtshez.
Az irnia eredetileg humorforrs, a komikum egy fajtja. Az a cl vezeti, hogy sajt terletn verje meg az ellenfelt, ezrt ltszlag elfogadja az õ premisszit, rtkrendjt, okfejtsnek mdszereit. Belemegy a jtkba, hogy sorban kimutassa, leleplezze ellenfele nyilvnval kptelensgeit. Az irnia komolyan veszi azt, amit eleve nem tart annak. Komolyan veszi pldul azt is, hogy a 3. rszben Cooper clbadobssal llaptja meg a nyomozs tovbbi irnyt. Maga a helyzet nem lenne annyira mulatsgos, ha egy bolond nyomoz eredmnytelen tlete lenne. Csakhogy minden dobs, a tallatok s a mell dobsok is altmasztjk a mdszer eredmnyessgt. Egyszerûen komolyan kell venni ezt az õrltsget.
Az irnia belebjik a szemben ll fl szellemisgbe, hogy bebizonytsa: szablyai, ttelei, igazsgai ostobk, hazugak, hibsak. Vagyis hazugsg az a minden kalandfilmben sulykolt nzet, hogy a J Hõs felveheti a kzdelmet a relis vagy irrelis Gonosz erõkkel szemben. De tagadja a megszokott trtneti smt is, miszerint az alaphelyzetbõl konfliktus alakul ki, majd annak feloldsa, megoldsa kvetkezik. A Twin Peaks konfliktusok sort villantja fel, sszefonja õket, tovbblp rajtuk, nha megolds nlkl. S teszi mindezt gy, hogy kzben fenntartja a sablon kvetsnek ltszatt.
Az irnia az ltal, hogy azonosul, magban hordja a flrerthetõsg veszlyt. Mivel felveszi (jelen esetben) egy mûfaj jellegzetessgeit, sszetveszthetõ a mûfajban szletett tipikus alkotssal. Az irnia megrtshez, felfogshoz szksg van egy bizonyos tudsanyagra, ami az irnia trgyra irnyul. Ha egy ismeretlen dolgot elõszr ltunk, anlkl, hogy elõzetes informciink lennnek rla, akkor nem rthetjk humoros voltt sem. Ehhez kell egy olyan szociolgiai begyazottsg a nzõ oldalrl, ami lehetõv teszi a helyes rtelmezst. Ez a magyarorszgi elsõ vettskor mg kevesek kivltsga volt, sajt tapasztalataimbl kiindulva mondhatom, hogy a nagyobb kznsg nem „rtette a viccet", nem rzkelte mg a legdurvbb, legszatirikusabb komikum kpeit sem ( persze ez a durva szatra mg mindig burkolt az akkori pardikhoz kpest), s maximum elkpesztõnek, vagy hlyesgnek minõstette az egyrtelmûen mulattat szitucikat (pl. Gordon Cole, az vltõ gynk egyes megnyilvnulsai). A helyzet a msodik adssorozatig (1998) annyiban vltozott, hogy a magyar nzõk mr tbb tudssal brnak a sorozatok mibenltrõl, taln a horrorrl s a krimirõl is( br a horror jelenetek ironikus vagy mulattat jellege megkrdõjelezhetõ), illetve trsadalmunk kzelebb kerlt a posztindusztrilis - fogyaszti trsadalmakhoz, melyeknek lte az ilyen s hasonl posztmodern alkotsok tptalaja. Ez kzel sem jelenti azt, hogy minden befogadnl lecsapdott a Twin Peaks egsz tartalma, ez az „anyaorszgban", Amerikban sem trtnt meg.
A szzadelõ francia esztti szerint az irnia ltrehozsa szakadatlan szellemi aktivitst ignyel, mivel folyamatosan fenn kell tartani a ltszatot, s emellett jra s jra le kell leplezni a visszssgokat. A mi esetnkben az irnia folyamatosan ms hozzllsokkal, attitûdkkel vltakozik, hol melodrmba illõen romantikus (James s Donna), hol horrorszerûen flelmetes (Red Room jelenetek) rszek kztt bukkan fel. Az irnia gy szerkezeti elemknt is funkcionl, fenntartva a folyamatos vltozatossgot a sorozat egsz idõtartama alatt.
A Twin Peaksben az irnia trgyt a mûfajok (krimi, sorozat) s az ezeket felptõ smk kpezik, ezen fell pedig maga a trsadalom, az emberi naivsg, a bergzõdtt gondolat-trstsok, a gondolkods rugalmatlansga.
A sorozatban - minden mshoz hasonlan - az irnia sem mindenhat; vresen komoly, htborzongat, vagy melygõsen szirupos melodrmai jelenetek mellett lp sznre, olykor meghkkentõen bizarr szitucikkal vltakozik.
|