A Twin Peaks cm filmsorozat krljrsa - 10. rsz
Tcsi va Judit 2005.07.29. 14:41
j szabadsg
j szabadsg
Az egsz mûfajkollzs nem elõzmnytelen a mûvszetben, visszavezethetõ a korra jellemzõ posztmodernizmus ms tneteire, melyekrõl ltalnossgban is elmondhat, mennyire jellemzõ rjuk az elmlyls ellenben a gyors vltogats, az elõtlet-mentes mellrendels az aspektusok s jelentstartalmak sszekeverse, vlogats a rendelkezsre llbl.(ld. A kulcssz: mûfaj c. fejezet)
Lynch egyltaln nincs egyedl azzal a hozzllssal, hogy bergzõdtt alapanyagokkal dolgozik kollzsaiban, ez mondhatni irnyzat a nyolcvanas vekben, a mûvszet egy j szabadsgot teremtett. Br Yvette az jtsok kzs vonsait abban ltja, ahogy az alkotk a film rg elvetett trtneti s technikai hagyomnyai irnti szenvedlyket gyilkos mdon tplljk. Tanulmnyktetben kzjk sorolja Fassbindert, Scorseset, Caraxot s termszetesen Lynchet is.
Az jfajta szabadsg nem egyb, mint a jogaiban helyrelltott mese, pontosabban a trtnet npszerû mûfaji formulinak varicii. Azok a formulk, amelyek valamikor rgen oly naggy tettk Hollywoodot. Az elbeszls konvenciinak j s fontos szerepkre j elbeszlõi attitûdt hozott ltre. Ez a szemllet nem ismeri el a kszen vett cselekmnysablonok fontossgt, de kulcs-szerepket sem tagadja, egyszerûen csak kiindulpontnak tekinti õket. Szntszndkkal kisajttja, jraalkalmazza s eltorztja a konvencikat. A cselekedeteket mozgat erõ pedig az irnia.(18)
|