A Twin Peaks cm filmsorozat krljrsa - 9. rsz
Tcsi va Judit 2005.07.29. 14:44
"Az gi gynk"
„Az gi gynk"
A fejezet cmt Bna Lszltl klcsnztem, aki a Twin Peaks-sorozatot egyetlen beavatsi folyamatknt rtelmezte hasonl cmû elemzsben(17). Ez szksgszerûen jr egytt azzal, hogy az egsz rtelmezs Cooper gynk s az ltala megtestestett smn- archetpus ll a trtnet kzppontjban. Ez az rtelmezsi lehetõsg termszetesen abszolt jogos s helynval, ha figyelembe vesszk a tbbi rtelmezsi skot, amely rendelkezsnkre ll, vagyis ha elismerjk, hogy a Twin Peaks ezoterikus, okkult vilga mellett ott van s ppoly lnyeges a kisvros felsznen foly, htkznapi letnek valsga. E kt trtnetkteg sszefondva adja a mû szzsjt.
A beavats-trtnet szorosan belesimul a nyomozs-trtnetbe, hiszen mindkettõ a titok megfejtse fel tr. A relis kutatst ( az elejn mg gy nevezhetjk) egy Sherlock Holmes-fle figura s jindulat, elsznt, de kzel sem les elmjû trsa, Watson-Truman seriff irnytja. A kezdetekkor mg extravagancinak tûnik, mgpedig nem kevs humorral tlalva, hogy a nyomoz az lmait is latba veti a nyomozs sorn, s hogy a keleti meditcit ppoly kvetkezetessggel alkalmazza, mint a logikt vagy a pszichoanalzist. Lassan egyrtelmûv vlik, hogy Cooper nem egy „sima gy", hanem egy metafizikai problma megoldsn fradozik. Ez mg mindig belefrne egy jszerûen rtelmezett, de hagyomnyos eszkzkkel lõ krimibe, a Sherlock Holmes trtnet formulibl akkor esnk ki, amikor Cooper gynkt leterti egy pisztolygoly. Egy hagyomnyos krimiben, egyltaln nem lenne illendõ, hogy a hõs a trtnet elsõ harmadban slyosan megsrljn, mivel egy nyomoz ltalban tipikus szuperhõs, halhatatlan s sebezhetetlen, amit Cooper gynk bemutatsa szemtelenl s egyrtelmûen minden percben erõst bennnk. les logikjval mindenkit lenyûgz, csalhatatlan megrzsei elklntik a tbbiektõl, modora s elegancija mindig kifogstalan. Nem tved s nem kvet el hibkat. Az, hogy lelvik, azt a nzõi vrakozst rombolja le, hogy Cooper srthetetlen, de a krimi-sablon mg ettõl tovbb l, sõt, az a meggyõzõds is erõsdik a nzõben, hogy hõsnk kivlasztott, hiszen az zenetek, melyeket rtelmez, szemlyre szlak, az õ individuuma krl csoportosulnak. Cooper halla hosszadalmas s feszlt folyamat, valjban a beavats elsõ lpcsõfoka, a megvilgosods elsõ llomsa. Cooper egy let s hall kzti llapotban tapasztalja meg a termszetfltti erõk vals voltt, olyan tudsra tesz szert, amely kzel sem egyrtelmû szmra, de ktsgtelenl kzelebb viszi a megoldshoz. Megmeneklse valjban feltmads. Ha ezen a motvumrendszeren haladunk tovbb, a kvetkezõ lpcsõfokot kell keresnnk. Addig is jabb s jabb informcihoz jutunk a rejtlyes Bobrl s Coopernek jabb transzcendens segtõje akad: a flkarban lakoz llek. Lassan kifutnak az esemnyek egy pontra, amely Laura Palmer gyilkosnak a halla lesz. Ez az a dramaturgiai fordulpont, ahol vgleg elszakadunk minden hagyomnyos krimi-jellegtõl, az egsz trtnet j rtelmet nyer, tllp az bonyolult, misztikus gyilkossgi trtnet szintjn. Mindezt persze nem ilyen patetikusan teszi, inkbb fltvn legyintve a nzõt, aki addig mg tpllt valami remnyt arra, hogy megszokott mdon tlalva kapja a megoldst. Visszatrve a beavats emltett msodik mozzanatra, itt Coopernk mr nem kiszolgltatott „elszenvedõje" a szertartsnak, hanem cselekvõ rszese. Kpes megidzni a termszetfeletti vilgot, kpes r, hogy egy szerencstlen, eltvedt lelket maga vezessen t tlvilgra, mgpedig az õsi, misztikus ton, a haldokl flbe sgott szavakkal. Cooper ettõl a pillanattl mr smn, pap, felszentelt szemly. A tûzolt berendezs vzsugara az esõt helyettesti, amely a megtisztuls vezredes s ma is lõ jelkpe. Sztmossa Cooper hajt, ami taln elõszr veszti el porcelnra hasonlt llagt, s bõven csorog vgig az arcn, magval sodorva vagy csak helyettestve knnyeit. Itt aztn mr nincs ktsg: Cooper J, mindenekfelett s elsõ sorban J. Ettõl a pillanattl rtelmt veszti minden olyan nyom, rszlet, bizonytk, adat (videofelvtel, napl stb.), amelyek eddig azt az illzit adtk, hogy a vilg rtelmezhetõ rszletekbõl sszell egsz. Ezeken a rszeken Cooper s a sorozat rtelmezs s tovbbi magyarzat nlkl lp tl. Teszi mindezt a 17. rsz vgn, lezrva egy szakaszt a nyomozsbl s felvezetve egy msikat.
A termszetfltti erõk kzvettõje nem csak Cooper, egyre tbb szerepet kapnak Twin Peaks laki is, a Tusk Lady, az Õrnagy, vagy az idõs szobapincr, persze õk nem mrhetõk Cooper mrcjvel, hisz tbbnyire rtelmezs, vagy nha p sz nlkl kzvettik az informcikat. A tbbiek (James, Ben Horn, Donna, Audry stb.) pedig mintha egyre inkbb eltvolodnnak a szmunkra immr lthatv vlt transzcendentlis valsgtl, megmaradva az anyagi ltszatvilg skjn, messze a beavatottaktl. lik a sajt gondjaikkal s terveikkel teleszõtt letket, semmit sem tudva arrl, hogy mi lakozik a vrosukban.
A J s a Rossz kzdelme nem zrul le a krimi vget rsekor, a Gonosz tovbb folytatja kzdelmt gynknk ellen, egy idõ utn Windom Earlben manifesztldva. Mr rg nem trõdik azzal, hogy elvegyljn a htkznapi emberek kztt, mint tette ezt Leland Palmer testben, inkbb bekltzik az erdõbe. Az erdõ itt igazi megfejthetetlen vadon, valamifle labirintus-ptlk, egy hely, ahol tr s idõ ereje megszûnik. A Gonosz erõk egyre koncentrldnak trben( a fekete barlangban tallhat titkos trkõ ltal kijellt, fkkal krbevett mgikus krben) s idõben ( a Mars s a Szaturnusz tallkozsa ltal megjellt pillanatban). Ezen folyamat kzben, vagy inkbb ezzel prhuzamosan Cooper elveszti fggetlen, hideg cltudatt, szerelmes lesz. Ahelyett, hogy rzki, tudati, rzelmi, individulis korltait elhagyva teljes tudsval s erejvel a leendõ kzdelem fel fordulna, pont az rzki, individulis lt fel mozdul. A magnletben prt vlaszt, de a misztikus harcban magnyos hõsknt akar dicsõsget szerezni (ez tipikus amerikai sma, klasszikus pldja a westernfilm).Ez a momentum a vgkifejletben bebizonytja, az emberi gyarlsg nem veheti fel a versenyt a Gonosz jzansgval, a J megalz veresget szenved. Az utols epizd nagy rsze az ltalunk ismert fizikai idõn s tren tl, egy msik tudatllapotban jtszdik. Ezt a rszt ismt maga Lynch rendezte, kiaknzva az utols lehetõsgeket is: a Red Room jelenetek elõszr vrosi esemnyekkel vltakoznak, majd elszabadul a pokol: a cselekmny kizrlag a vrs szobk labirintusra korltozdik. Itt mr tnylegesen is megjelenik a labirintus, amely a titkokat õrzi, falai vrs brsonyfggnybõl vannak, s br ltszatra ngy szobra s egy folyosra oszlik, valjban teljesen kiszmthatatlan, hogy hol kibe vagy mibe botlik gynknk. Az itt jtszd jeleneteken kvl is minden rosszra fordul, az egyetlen pen maradt, normlis csald bkjt a kotnyeleskedõ Ben Horn semmisti meg, aki radsul csak jt akar, kzben a bank felrobbansakor sajt lnyt is elveszti. Az õrlt Nadine-nak visszatr az emlkezete s jra meghistja Ed s Norma egybekelst. Egyszval minden rosszul vgzõdik. De ezekben a jelenetekben mg ott rejlik nmi humor az elõzõ rszekbõl, ha vgtelenl fekete humorr vlva is (replõ szemveg). A labirintusban mr nincs helye viccnek, az tnyleg vresen komoly s htborzongatan flelmetes. Minden torz s irrelis, Lynch itt valdi horrort csinlt, annak minden lehetsges eszkzvel lve: siktoz halottak, tvltozsok, villog-vibrl fnyek. s a vgkifejlet: a beavats Cooper rszrõl sikertelen, eladja lelkt a Gonosznak. Ez a vgsõ nagy felborogatsa minden happy endhez szokott nzõi elvrsnak, a J egyszerûen elszenvedte a legmegalzbb veresget, amit csak r mrhettek, az gi gynk sajt testt engedte t Bobnak, gy mg a legcseklyebb remny is eltûnt arra, hogy a vilgot jnak, vagy legalbb lakhatnak minõstsk. A kibrnduls annl is inkbb kellemetlen, mert a sorozat kzben alkalmat kapott a nzõ a Cooper gynkkel val azonosulsra (mindig pont annyit tudhatott meg az esemnyekrõl, mint õ, se tbbet, se kevesebbet). Cooper hatalmas ldozatot hozott, de ez nem megdicsõlst, hanem paradox mdon elkrhozst jelent szmra.
A kisvros trtnete s a beavatsi mese nagyjbl lefedik a Twin Peaks trtneti skjait, de a teljes krû rtelmezshez szksg van arra is, hogy krlrjuk, analizljuk azt az atmoszfrt, amelyben a sztori elmondhatv vlt. A lgkr legfõbb jellemzõje pedig nem ms, mint a mr sokat emlegetett mûfajok sszekeveredse, egyfajta kollzsa.
|