A Twin Peaks cm filmsorozat krljrsa - 3. rsz
2005.07.29. 15:36
Lynch
Lynch
Ha mr elfogadjuk, hogy a TP leginkbb Lynch, akkor szt kell ejteni Lynch rendezõi elõletrõl, mielõtt az rdemi munkba kezdennk. David Lynch monomnis rendezõ, mondja Horvth Antal Balzs(4), mert minden filmjben ugyanaz a hangulat kel letre, hasonl tematikval. Mesi gyakran archetipikus trtnetek, az emberi megtapasztals, a tuds kzelbe val frkõzs, a beavats misztriumjtkai. Hõsei megjrjk a sttsg legmlyt, a tûz kzelbe jutnak, ahonnan ltalban visszatrnek ugyan, de a mlt ott ksrt tovbbi letkben. Lynch bonyolult szerkezeteket hoz ltre, vonzdik az absztrakcihoz, s a tbbszrs jelents-tartalomhoz. Ezen jegyei alapjn pont alkalmatlannak kne tlnnk egy televzis sorozat rendezõjnek szerepre, fõleg, ha megfigyeljk elõzõ filmjeiben a elbeszls megjtsra tett ksrleteit. [Itt meg kell jegyeznem, hogy Lynch a hollywoodi filksztõkhz mrten bizonyul csak „fenegyereknek" vagy „õrlten mûvszfilmesnek", ha megnzzk vgsait, filmi ritmust, a feszltsgteremts eszkzeit, ill. hogy a clja mindig elmondani egy trtnetet, akkor a konvencikhoz igenis ragaszkod, a hollywoodi smkat felhasznl rendezõhz jutunk.] Miben ms õ mgis? Lynch mintha semmit nem csinlna tudatosan, filmjei olyanok, mint utazsok a tudatalattiba, flelmek s megfejthetetlen titkok kz. Mintha nem akarna soha semmit megmagyarzni, csak elmondani, vonzdik a titokhoz, a felfoghatatlanhoz. „Baromi veszlyes megmondani egy filmrõl, hogy micsoda. Ha tl pontosan akarjuk meghatrozni, nem marad helye a kpzeletnek" - nyilatkozta a rendezõ pr vvel ksõbb, a Lost Highways forgatsn(5). Ez a szellem a televzis elbeszlsi technikkkal tvzve vezetett el a Twin Peaksben is a sokat emlegetett Lynch-hangulat tvs vltozatnak ltrejtthez. Lynch valahol a hollywoodi filmezs hatrvidkein mozog; maga is meglepõdtt, mikor „eurpai filmrendezõnek" titulltk.
A Dûntõl a Tûz, jjj velem!-ig, a Veszett a vilgon t Lynch szinte mindig szûknek rezte a „kereskedelmi jtkfilmek" msfl rs idõtartamt, melyet igyekezett kinyjtani, gy valsggal beleszeretett a gondolatba, hogy egy sszesen kb. 23 rs trtnetfolyamot kszthet. gy rkezett meg teht arra a pontra, ahol belevgott a Twin Peaks elksztsbe. De honnan indult?
Lynch elsõ, filmvszonra vettett alkotsa, a Six Figures Get Sick (Hat figura klendezik), 1976-ban kpzõmûvsz hallgat korban kszlt, s klns, nyomaszt alkots. Ezt kvette a ngyperces Alphabet (bc), egy animcis trkkket is felhasznl kisfilm. Az elsõ narratv munkja a harmincngy perces Grandmother, (Nagymama), melynek kzponti figurja egy kisfi, akit gybavizelse miatt rendszeresen vernek. Hzuk padlsn egy gyra magot ltet, amibõl kinõ egy regasszony. sszebartkoznak, de a „nagymama" megbetegszik s meghal. Ezzel az alkotssal Lynch rtallt igazi hangjra s kzegre, a filmnyelvre. Nyomaszt s transzcendentlis elemekkel tszõtt, feszlten vibrl atmoszfrt teremtett mr ez a munkja is, akrcsak ksõbbi alkotsai: az agy helyett inkbb az rzkekre, gyomorra, szvre hatnak. Elsõ nagyfilmje, az Eraserhead (Radrfej)egy szvszort rmlom, radiklisan elnk trul szenvedstrtnet, minimlis cselekmnyû pozis az letet ural flelmek idõtlensgrõl. Szmos, ksõbb llandsul motvum bukkan fel ebben az alapmûben, melyet ksõbb a Twin Peaks is magnak tudhat: bizarr alakok, lomjelenetek (melyekre a TP egsz misztikja pl), brsonyfggnyk s lllmpk stilizljk a teret, akrcsak ksõbb a „Red Room"-ban. Ezt kvetõen egy narratv filmet forgat, cme The Elephant Man (Az elefntember), nyolc Oscarra jelltk, meghozta Lynch szmra a sikert. Ezt kvette egy sikertelen vllalkozs, a Dûne filmrevitele, mely zsenilis kudarc volt. A Blue Velvet (Kk brsony) mr sajt tletbõl kszlhetett el, a helyszn egy fakitermelsre szakosodott kisvros(ld. Twin Peaks), ahol egy fiatalember levgott flet tall a gyepen. Ezzel elindul a httrben megbv bûn s titok kitremkedse a csendes kisvrosi lepel all. Lynch mr ebben a mûvben hozzfogott a populris mûfajok nagyvonal szintzishez.
A kk brsony a felsznen thriller, vagy annak karikatrja, egy rteggel beljebb nevelõdsi trtnet, utazs a borzalom univerzumba. A Kk brsony azonnal hatott, kisebb botrnyt kavart s vilgoss tette Lynch fontos szerept a nyolcvanas vek amerikai filmmûvszetben. Ezzel a munkval kezdõdtt el Lynch s a komponista Badalamenti egyttmûkdse, s a rendezõ msodik korszaknak vdjegyv vlt Badalamenti sajtos zenje. A szerzõ Lynch „szvbõl komponlt"(6), s elkezdõdtt a kzs munka: Lynch rta a szvegeket, Badalamenti a zent s szletett vagy negyven dal elsõ nekifutsra.
1986-ban tallkozott Lynch s Mark Frost, aki a Hill Street Blues(7) vezetõ szerzõjeknt vvott ki elismerst. Hamar megtalltk a kzs hangnemet, megalaptottk a Lynch-Frost Productions trsasgot, mely a Twin Peakset s a kibrndt American Chronicles-nek nevezett dokumentumsorozatot Amerikrl, majd az On The Air cmû produkcit fogja legyrtani. Egyttmûkdsk elsõ, sikertelen idõszaka kt, a stdiktl visszadobott forgatknyvet eredmnyezett, majd egy tervezett tv-sorozat szinopszist nyjtottk be az NBC- nek. A vlasz negatv volt. Lynchnek tmadt az tlete az idilli kisvrosban elkvetett gyilkossgrl, ebbõl ksztettk el a Northern Passage (Ny-i tjr) cmû pilotjukat, mire kinylt a pnzeszsk, nekilthattak az rsnak. De ez mr javban a Twin Peaks-trtnet rsze.
|