A Twin Peaks című filmsorozat körüljárása - 10. rész
Técsi Éva Judit 2005.07.29. 14:41
Új szabadság
Új szabadság
Az egész mûfajkollázs nem elõzménytelen a mûvészetben, visszavezethetõ a korra jellemzõ posztmodernizmus más tüneteire, melyekrõl általánosságban is elmondható, mennyire jellemzõ rájuk az elmélyülés ellenében a gyors váltogatás, az elõítélet-mentes mellérendelés az aspektusok és jelentéstartalmak összekeverése, válogatás a rendelkezésre állóból.(ld. A kulcsszó: mûfaj c. fejezet)
Lynch egyáltalán nincs egyedül azzal a hozzáállással, hogy berögzõdött alapanyagokkal dolgozik kollázsaiban, ez mondhatni irányzat a nyolcvanas években, a mûvészet egy új szabadságot teremtett. Bíró Yvette az újítások közös vonásait abban látja, ahogy az alkotók a film rég elvetett történeti és technikai hagyományai iránti szenvedélyüket gyilkos módon táplálják. Tanulmánykötetében közéjük sorolja Fassbindert, Scorseset, Caraxot és természetesen Lynchet is.
Az újfajta szabadság nem egyéb, mint a jogaiban helyreállított mese, pontosabban a történet népszerû mûfaji formuláinak variációi. Azok a formulák, amelyek valamikor régen oly naggyá tették Hollywoodot. Az elbeszélés konvencióinak új és fontos szerepköre új elbeszélõi attitûdöt hozott létre. Ez a szemlélet nem ismeri el a készen vett cselekménysablonok fontosságát, de kulcs-szerepüket sem tagadja, egyszerûen csak kiindulópontnak tekinti õket. Szántszándékkal kisajátítja, újraalkalmazza és eltorzítja a konvenciókat. A cselekedeteket mozgató erõ pedig az irónia.(18)
|