Filmek : Útvesztőben - Lost Highway |
Útvesztőben - Lost Highway
2005.10.14. 11:51
1996. (színes, 35 mm, 135 perc). Írta: David Lynch és Barry Gifford; Operatőr: peter Deming; Hang: Sasumu Tokunow; Vágó: Mary Sweeney; Zene: Angelo Badalamenti; Szereplők: Bill Pullman (Fred Madison), Patricia Arquette (Renée Madison/Alice Wakefield), Balthazar Getty (Pete Dayton), Robert Blake (a titokzatos férfi), Robert Loggia (Mr Eddy/Dick Laurand), Michael Manssee (Andy), Natasha Gregson Wagnera (Sheila), Gary Busey (Bill Dayton), Richard Pryor (Arnie), Lucy Butler (Candice Dayton)
Lost Highway
[Útvesztőben ]
Egy puritánul berendezett cella és egy különösen erős fénnyel világító neon. Egy férfi, két eset. Két férfi, egy eset. A zenész, aki féltékenységből meggyilkolja a feleségét, majd börtönbe kerül, és a kétkezi munkás, aki egy csodás nő miatt a helyi néhézfiúk világába kap visszautasíthatatlan meghívást. A többi néha csend, néha dübörgő metálzene.
Mi a közös a sikeres szaxofonistában és a kalandvágyó autószerelőben? Rossz kérdés, mert csak a semmi vagy a minden az elfogadható válasz. Elfogadható, ám könnyen cáfolható. Ellentmondásos és kihívó, mint David Lynch életműve és filmkészítői attitűdje. Általában nem szeretjük, ha palira vesznek, Lynch esetében mégis elfogadjuk a szemfényvesztést. Sőt, lelkesen tapsoltunk, amikor a Twin Peaks utolsó részei elképesztő, a logika szabályait felrúgó fordulatot vettek. Valljuk be, jól érezzük magunkat az útvesztőben. „A magam módján szeretek emlékezni, nem feltétlenül úgy, ahogy történt”, mondja Fred Madison, a szaxofonos. Akárha a rendező hangja szólna belőle. Lynch alaposan megdolgoztatja a néző kombinálókészségét, feladványt készít, aminek nem biztos, hogy van helyes megfejtése, de ha van, bizonyosan több érvényes és egymás ellen szegezhető magyarázata is van; intellektuális kihívások mellett érzéki ingerek seregével sorozza meg a közönséget: dübörög a Rammstein, szikráznak a fények, villannak a neonok, zökkennek a vágások - mi kell még? Fondorlatos színészválasztás, hiszen Bill Pullmannak előbb hisszük el, hogy amerikai elnökként a világot is megmentené, minthogy született gyilkos, sőt, feleséggyilkos lenne. Márpedig mindent el kell hinnünk: azt is, amit a szemünk és azt is, amit az eszünk diktál. Ügyes trükk, hogy a két (egylényegű?) férfit két különböző színész, a két nőt (a feleséget és a gengszter barátnőjét) ugyanaz a színésznő játssza. Lynch összegyúrja a Tavaly Marienbadban csalafinta elbeszélői labirintusát és A vágy titokzatos tárgya játékos személycseréit, hogy különbejáratú, posztmodern tükörvilágába nyisson egy újabb ajtót. Szuggesztív és lebilincselő. Csak ne a szó szerinti értelmét keressük, mert akkor úgy járunk, mint az egyszeri bölcsész, aki értelmező kéziszótárral ront a költői képeknek.
|