2005.10.14. 12:16
2000. (színes, 35 mm, 145 perc). Írta: Joyce eliason és David Lynch; Operatőr. Peter Deming; Vágó: Mary Sweeney; Zene. Angelo Badalamenti; Szereplők: Justin Theroux (Adam Krsher), Naomi Watts (Betty Elms/Diane Selwyn), Laura Elena Harring (Rita/Camilla Rhodes), Ann Miller (Catherine "Coco" Lenoix), Dan hedaya (Vincenzo Castigliane), Brent Briscoe (Neal Domgaard detektív), Robert Forster (Harry McKinght detektív), Katharine Towne (Cynthian Jenzen), Lee Grant (Louise Bonner), Scott Coffey (Wilkins), Billy Ray Cyrus (Gene), Chad Everett (Jimmy Katz), Rita Taggart (Linney James), James Karen (Wally Brown), Lori Heuring (Lorraine Kesher)
Mulholland Drive
Meghasadt lelkek, személyiségroncsolt figurák, bomlásban lévő világ - a kortárs amerikai független film egyik legzseniálisabb és legnagyobb hatású alkotója, David Lynch rajongói számára már nem is jelent meglepetést, hogy a rendező új munkájában régi, kedvelt témáit veszi elő újra.
A Mulholland Drive a Twin Peakshez hasonlóan tévésorozatnak indult, ám a megrendelő végül is nem kért belőle, így - egy nem várt támogató beszállásával, és friss jeleneteknek az eredetihez történő hozzáforgatásával - mozifilmmé alakította át a direktor a felvett anyagot. A Mulholland Drive, ha akarjuk, love story, ha akarjuk, misztikus thriller, pontosabban mindkettő és egyik sem. Az Útvesztőben című darab történetével néminemű párhuzamokat mutató cselekmény napjaink Hollywoodjában játszódik: ide érkezik meg a színésznői babérokra vágyó Betty, hogy szerepet kapjon a filmrendező, Adam új filmjében, és itt találkozik a titokzatos sorsú és kinyomozhatatlan múltú Ritával, akivel különös viszonyba keveredik. Nagyjából ennyi a film szavakkal elmesélhető szikár története, a sztori azonban nem is túl fontos, hiszen csupán ürügyül szolgál a rendező számára ahhoz, hogy a megbomlott emberi lélek legmélyebb bugyraiban szürreáliába hajló kirándulást tegyen.
Mindez erősen rétegelt, rejtvényekkel teli, meglehetőst nehezen emészthető és helyenként egyenesen zavarosnak tetsző mesét eredményez, az extrém megoldásokkal azonban a rendező nem bezárja, hanem tágra nyitja az értelmezési lehetőségek kapuját. David Lynch a Mulholland Drive-ig legkevesebb két remekművet (Radírfej; Kék bársony) alkotott. Most, e munkájával együtt, már minimum hármat.
|